Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 15 maj, 2009

Så lämpligt att hitta den här just nu, när jag läst ut Vandan Shivas bok. 🙂 Från Kulturbloggen.

1. Hur många böcker av indiska författare har du läst?
Gissningsvis mellan fem och tio. Mest känd är väl De små tingens gud av Arundhati Roy. Hon har förresten gått samma väg som Shiva, den aktivistiska vägen. En annan A Roy står på läsevänt.

2. Från vilka länder kommer de författare som du läser mest? Vilket land har du aldrig läst någon bok från?
Från Storbritannien, USA och Sverige. Aldrig läst från: Nordkorea, Uzbekistan, Nya Guinea, Burma, Lichtenstein, Monaco, Uganda, Burundi… det är många!

3. Hur hittar du nya böcker? Bokrecensioner? Bloggtips? Kompistips? Hyllan på biblioteket? I bokhandeln?
På alla ovanstående sätt.

4. Det finns en barnbok om en tiger och en björn som vandrar och vandrar för att ta sig till sina drömmars land. Vilket är dina drömmars land?

Drömland är att ta i, men det finns många länder jag vill besöka. En långresa i Usa står överst på önskelistan just nu. Fast en kort tripp till Italien eller Spanien dessförinnan skulle inte sitta fel.
————————–
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Read Full Post »

vattenJag har sett mitt land förvandlas från ett vattenrikt land till ett med ansträngd vattenförsörjning. I min dal såg jag det sista permanenta vattendraget torka ut år 1982. Det var gruvbrytningen i tillrinningsområdet som tog det. Jag har sett hur reservoarer och vattendrag torkat ut på Decca-platån i takt med att eukalypturodlingarna brett ut sig. Jag har varit vittne till hur delstat efter delstat hamnat i vattennöd när man börjat tillämpa vattenslukande gröna revolutionen-teknologier. Jag har varit med och kämpat när samhällen i vattenrika regioner fått sina vattentäkter förstörda av föroreningar. I fall efter fall har historien varit densamma: uppkomsten av vattenbrist beror på girighet, på oaktsamma teknologier och på större uttag än naturen kan hinna fylla på och rena.

Indiskan Vandana Shiva är kärnfysikern som blev miljö-och människorättsaktivist med feministiskt perspektiv. Hon fick Right Livelihood Award 1993, det som brukar kallas det alternativa nobelpriset. Och hon tror att vattnet blir nästa stora globala stridsfråga efter oljan. Shiva menar att det redan nu pågår ett antal vattenkonflikter i världen, men att vi gärna beskriver dem som etniska eller religiösa istället; till exempel Israel-Palestina-konflikten och mellan länderna kring Nilen.

Vandana Shiva är arg och tvärsäker och välformulerad. De första två brukar verka lite avskräckande på mig, men å andra sidan är hon som sagt kärnfysiker, inte bara en tyckare i det blå.
——————————–
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Read Full Post »

Tredje boken i rad som har en Wizard of Oz-referens!
I Sorrows of an American klär en man ut sig till Dorothy. I Paint it Black finns också en Dorothy/Wizard of Oz-referens (som jag just nu glömt, förlåt) och nu i Shadow Puppets av Orson Scott Card säger Petra:
I’m not in Kansas anymore.

Så härmed startar jag en parallell samling till The Great Gatsby-samlingen, och tänker lista alla Dorothy/Oz-referenser jag finner.

Uppdatering: I tv-serien In treatment har Sophie (den 16-åriga gymnasten) på sig ett par röda skor som hennes mamma köpt åt henne. De pratar om att klicka med klackarna och ta sig hem, om att Dorothy upptäcker att hon alltid kan gå hem, och om att Trollkarlen av Oz tror att han vet allt men egentligen inte fattar nånting. ”Som du”, säger Sophie till Paul.

Mariette Glodeck: En station från Paradiset.

Mo Hayder: Skin.

I Flickan med glasfötterna av Ali Shaw finns ett stycke där Midas sitter och tänker på att Fågelskrämman fick en hjärna, Plåtmannen ett hjärta och lejonet ett mod.
————————
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Read Full Post »