Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 8 maj, 2009

Jag kom in på kursen jag sökte, Harry Potter och hans världar. Trots att jag sökte försent, men det är ju bara över nätet så de kan väl ta emot hur många som helst, antar jag.
Lite sent inser jag att kursen är på svenska, medan jag har alla böckerna på engelska. Så det blir att låna eller på nåt annat sätt ta reda på hur vissa namn och företeelser översatts. Deathly hallows? Dementors?
———————
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Read Full Post »

BORGES_FIKTI_FRAMSIDA.inddAv och till har jag läst i den kultförklarade argentinske författaren Jorge Louis Borges Fiktioner. Den består av en samling fiktiva essäer, en helt egen gren på litteratur-trädet som Borges odlat fram. Här finns den magiska realismen parad med en oerhörd beläsenhet. Ibland tycker jag mycket om dem; som Tlön, Uqbar, Orbis Tertius som handlar om ett fiktivt land som ett hemligt sällskap (?) skrivit in i ett uppslagsverk och hittat på dess floder, historia, mytologi. Eller den med mannen som drömmer fram en pojke. Och några oerhört intrikata små detektivhistorier.
Andra lämnar mig kallsinnig, som den om författaren som ville skriva Don Quixote (igen).
Det är också fullt möjligt att jag bara inte förstår att uppskatta dem, för Borges sägs vara författarnas, översättarnas och andra spränglärda läsares författare.
Ett mycket bra förord av Gabriella Håkansson blir en – välbehövlig – ingång till texterna.
——————————–
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Read Full Post »