Sponsorerna vill inte förknippas med Konstfack, skriver Svenskan. Det är allt bråk kring Anna Odell och den där klottraren som avskräckt dem, säger Eric De Groat, chef för Konstfacks enhet för externa relationer, som är den som ska försöka dra in stålarna.
Erik Zsiga, presstalesman för Electrolux, säger att det inte handlar om skandalerna utan företagets budget. Zsiga skrev boken Popvänster som fick en hel del uppmärksamhet för några år sen. Nu har Zsiga gått från Timbro till Electrolux, och har inte längre till arbetsuppgift att driva opinion, annars hade han kanske haft mer att säga om Konstfack.
Jag känner mig kluven. Jag tycker att Anna Odell gjorde fel, om än hennes syfte kanske var ”gott”. Å andra sidan var årets utställning den första jag någonsin varit på, och det är förstås hennes förtjänst. Dels att jag var nyfiken på hennes grej, dels att jag läste om andra konstnärer i förväg och blev nyfiken på dem. Bilder här, här och här. Hur man än vänder och vrider på det, så är Anna Odell ett lysande pr-geni. Det är synd att Konsten och Kapitalet ska ha ett sådant ömsesidigt förakt för varandra.
————————-
Läs även andra bloggares åsikter om Konstfack, Konstfacks vårutställning 2009, Anna Odell, sponsorer, Erik Zsiga, Eric de Groat
”Psyksjuka är vi allihopa”
augusti 6, 2009 av snowflake
Om bilden och citatet ”Psyksjuka är vi allihopa” kommer från Odell bekräftar det min tidigare åsikt. Ett sådant uttalande speglar en brist på förståelse av vad psykiskt sjukdom är. En psykisk sjukdom innebär ett lidande de flesta av oss inte kommer i närheten av, trots att vi lätt tycker synd om oss själva. Däremot kan och ska man naturligtvis diskutera begreppet psyksjuk i relation till samhällets behov av att sortera bort människor som avviker från normen och psykvårdens funktion i detta.
[…] "Psyksjuka är vi allihopa" […]
Lyran
Jag vet inte om det kommer från Odell. Jag gissar att det kommer från några som vill stödja henne, men det kan lika gärna vara tvärtom. Jag fotade det där elskåpet i Stockholm för ett par månader sen, och ser det som ett exempel på vilket enormt genomslag hon har fått.
Och jag håller helt och hållet med dig i ditt resonemang. Det finns en djup okunskap om pyskiska sjukdomar.
Sponsring av konstskolor funkar bara inte. Så fort något blir kontroversiellt kommer företagen att dra sig ur. Deras utgångspunkt är motsatsen till konstens: de vill förknippas med något behagligt för att skapa goodwill som ger pengar. Konsten vill undersöka och ifrågasätta. Oavsett vad man tycker om Odells konstverk, ifall det leder till att De Groat-varianten av konst-näringslivssamarbete dör, desto bättre.
asne
Det där är ju slentrianföreställningarna om såväl företag som konst. Tack för att du åskådliggör dem. Men är de helt sanna? Alltid och överallt?
Det tror inte jag.
Jag är lika kluven som du, Snowflake. Jag håller helt med Ann Heberlein i artikeln du länkade till samt Lyrans kommentar. Samtidigt var Anna Odells verk min enda behålnning från det nya konstmuseet i Kalmar.
Vad hade hon för verk i Kalmar? Var det samma grej?
Enligt artikeln i SvD förde Konstfack diskussioner med tio företag och var på väg att skriva avtal med 2-3 st. Man var alltså så nära affär som det går innan det är påskrivet och klart.
Företagens vilja att samarbeta med Konstfack hänger ihop med att Konstfack ger goodwill och har ett bra varumärke.
Affärerna runt NUG/Odell har eroderat Konstfacks goda namn och dragit det i smutsen.
Då är det självklart att företagens vilja att samarbeta minskar drastiskt. Om sedan detta tidsmässigt sammanfaller med en lågkonjunktur så minskar viljan till noll.
Man kan ju sig med att fråga lite människor på gatan vad de tycker om Konstfack. Alltså vanligt folk, dvs företagens kunder.
Om du sen vore företagare, skulle du vilja samarbeta med en institution som folk är heligt förbannade på? Som bidrar till att tunnelbanevagnar sprejas ner och förstörs? Eller till att psykvården får låtsas-patienter att lägga sina knappa resurser på?
Det finns inte ett företag som skulle säga JA till det. Att Värmdös socialkontor ens funderar på att använda kommunens pengar till samarbete med Konstfack är en skandal i sig. Har kommunen så mycket pengar över att de måste söka sig utanför kommungränsen i rena sponsorprojekt?
Det här måste vara katastrof för Konstfack.
/Ingemar
Ingemar
Jag tycker att man måste skilja på Odell och klottraren. Odell hade ett högre syfte, att ”avslöja” något, hon ville nånting med sin konst. Sen kan man tycka att det blev missriktat eller dålig konst eller vad man vill, men jag anser ändå att hon är seriös. Om klottraren hade något konstruktivt syfte över huvud taget så kan då inte jag räkna ut vilket.
Att samarbeta med konstinstutitioner skulle jag inte ha nåt emot om jag var företagare och hade råd med det. Seriösa instutioner. Att vara kontroversiell kan vara rätt i rätt sammanhang. I andra passar det inte.
Att elever från Konstfack kan skapa spännande lokallösningar på Värmdös socialkontor är jag säker på. Det finns massor med begåvade människor på Konstfack, och det är väl bra att lära sig att jobba på entreprenad.
[…] Odell här och här. Under tidens gång har jag ändrat uppfattning också. Men att hon är ett pr-geni står jag […]