Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 17 december, 2009



En fin sed på tidningar är att kulturredaktionen packar upp alla sina stora lådor med recensionsböcker som de inte recenserat, och så får man plocka. Först tre var, sen efter några dagar igen. I år har jag lyckats förträffligt: Lionel Shrivers Dubbelfel (Shriver är hon med Vi måste tala om Kevin). Andrea Maria Schenkels Mordbyn, som jag läst gott om bland annat hos Subjektiva Olivia och hos Caveat Lector. (Konstigt nog var den kvar när jag kom till bokborden två timmar efter alla andra, deckare brukar alltid gå först.)
Uwe Timms Upptäckten av currywursten som Ingrids boktankar skriver så frestande fint om, och så Dubravka Ugresics Baba Jaga la ett ägg, som ingår i Mytserien där nutida författare tolkar om våra starkaste myter. Jag har tyckt att det är en så bra och spännande idé i flera år, men aldrig kommit till skott med att läsa dem. Men nu kan jag hoppa på Bokmanias läsutmaning.
Den som kan räkna ser att jag helt fräckt plockat hem fyra istället för tre böcker redan i första omgången. Mitt försvar går ut på att de sista två är såna där ”konstiga böcker som ingen annan vill ha”.
—————————
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Read Full Post »