Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 18 december, 2009

P G Woodhouse var inget fan av W Somerset Maugham. Det får jag veta i en intressant artikel i senaste London Review of Books. Början kan läsas här. Men jag älskar ju Maugham! Och nu känns det mycket, mycket mer lockande att börja på Of human bondage än att läsa klart nån av de tråkiga böcker jag just nu håller på med.
(En av dem handlar om svenskt nutida vardagsliv. Hur tänkte jag där? Jag avskyr svenskt nutida vardagsliv. Det räcker väl med att man måste diska och plocka sockar från golvet själv utan att man ska måsta läsa om det också.)
Filmen vill jag också se. Bette Davis och Leslie Howard.
—————————–
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Read Full Post »

ABC
Nej, jag får aldrig veta
vad jag betydde för A.
Om inte B ändå förlät mig till sist.
Varför C låtsades att allt var som det skulle.
Vad D hade för del i att E höll tyst.
Vad F hade väntat sig, om han väntade sig något.
Och varför G låtsades, fast hon visste så väl.
Vad H hade att dölja.
Vad I velat lägga till.
Om det faktum att jag stod bredvid
hade någon som helst betydelse
för J, för K och resten av alfabetet.

Ur Ett kolon, av Wislawa Szymborska
————————————
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Read Full Post »