Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 26 september, 2009

bokseptember
Från Myrorna: Sommarlägret av Jayne Anne Phillips, Sotarns pojke av Barbara Vine, Susanna Tamaros med huvudet bland molnen och Barbara Voors Smultronbett för totalt 71 kronor inklusive kassen. (Har för mig att nån bloggare nyligen skrivit om Sotarens pojke, är det kanske Bokmoster?)
Från bokhandel: Ny Reggie Nadelson och efterlängtade Vågorna av Virginia Woolf. (35 kronor styck)
Från Pocket shop: Senaste Sookie Stackhouse för nästan en hundring.
OCH: en 40-centimeters Billy, som gör att nu går alla böckerna in.

Read Full Post »

Reglerna. Min motivering: För att det är ett livsavgörande ögonblick.

En dag upptäcker jag att jag håller på att skriva ett brev till min far. Brevet. Det har varit på gång i flera år. Hatiska meningar har snurrat runt i mitt huvud, lömska och tillintetgörande formuleringar, men också förstående och vänliga påpekanden. Men varje gång har jag skjutit det ifrån mig. Tystnaden är trots allt det jag behärskar bäst.
Nu formar mina fingrar dessa farliga ordkombinationer som jag har hållit tillbaka i femton år. Tonen är förvånansvärt dämpad, försonlig, men innehållet går inte att ta miste på. Tror jag. Jag hade bara dig, och du missbrukade din makt. Jag kan leva med det, om du ber mig om förlåtelse. När jag har satt punkt och matrisskrivaren börjar knattra slår mitt hjärta tungt och skickar skakningar ut i fingertopparna.
Jag skyndar mig att lägga brevet i ett kuvert, slickar igen, frankerar och skickar i väg det innan jag hinner ångra mig.

Kim Leine: Kalak.

Fortsätt på G, K eller L. Och skriv det både här och hos Vixxtoria så att vi kan följa hela kedjan. Jag tog pinnen från Lilla O.

Read Full Post »