Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 4 juli, 2009

Detta är ett testinlägg för att kolla om jag lyckats förnärma Svenskan på nåt vis.
Bakgrunden är att jag skrev ett inlägg om Bo Balderson, som jag sen twinglade. Länken kom upp på Svd.se som vanligt. Men nångång mellan då och nu har det försvunnit, och jag blir väldigt nyfiken på varför?
Min starkaste teori just nu är det är för att jag länkade till en flashback-diskussion i kommentarerna. Min näst starkaste teori är att nån har fipplat på fel knapp nånstans. (Den första teorin har lite mer schwung över sig.)
Som ett led i felsökningen har jag dragit iväg ett par mejl till en förmodligen hårt arbetande webbredaktör som inte vet någonting, och nu ska vi se om detta inlägg låter sig twinglas eller om jag är ute i kylan på nåt vis.
Uppdatering: Det twinglas. Jag är inte bannad för tid och evighet alltså.

Read Full Post »

Vi är Luftens drottning – Pauline Wolff

Jag trodde så att jag skulle tycka om den här. Ett mystiskt skepp som färdas över haven, befolkat av en sorts cirkusartister. De anlägger hamnar där de ger föreställningar, och på sina resor tränar och tränar och tränar de. En mor och hennes dotter är en och samma. De är Luftens drottning. De svingar sig i masterna, lätta som fåglar. De är sminkade och klädda i dräkter med volanger som ska dölja flikarna under deras armar. Flikar som gör att de faktiskt kan flyga på riktigt, om de övar tillräckligt.
Men nej. Jag dras inte in i berättelsen. Språket är fullt av dels skeppsterminologi, dels ålderdomliga ord, och dels av vad jag är nästan säker på är påhittade ord. (Ifall det inte är utländska ord, eller så ålderdomliga att jag inte ens förstår dem.) Jag förstår att det ska skapa en stämning, att Wolff vill uppnå en magi, att det är något hon bygger upp här. Men jag lyckas aldrig ta mig in i det bygget. Hindren blir för många och det stöter bort mig.
———————————-
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Read Full Post »