Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 24 november, 2008

Jag trodde på Frostensson eller Öijer, men det blev P O Enquist som kammade hem Augustpriset. Jag har inte läst nån av de nominerade och är inte så sugen heller, men trodde nog ändå att de krattat för en lyriker i år.
Jaja, min inre tonårstjej tycker att Enquist är en gubbe och att lyrik är obegripligt utan musik till. 🙂

—————–
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Read Full Post »

Den kräsna och cyniska medelåldersversionen av mig tycker att Ljudet av ditt hjärta (Stephenie Meyers kyska vampyrporr) är tjatig & överlastad av adjektiv och att Bella är irriterande. Men – surprise! – filmen är ju något helt annat. Den är vacker, snyggt filmad, en klassisk highschoolhistoria som trycker på alla känsloknappar och säkert blir kultklassiker. Bella är inte alls nån dörrmatta där heller, och hon spelar bra. Liksom Edward. Liksom Jacob, som blev min lilla favorit trots att han inte är med så mycket.
Betyder detta att jag nu måste läsa de två första Twilight-böckerna också (pust) eller kan jag nöja mig med att se filmerna?

Nördfakta: Vampyrmamma Cullen spelas av Elizabeth Reaser, kvinnan utan minne men med nytt ansikte som Karev blev ihop med i Greys anatomy.

Uppdatering: Oops. Jag får visst inte ha nån inre tonårstjej. I’m so so sorry. Kanske får jag ha en inre elvaåring? Och tydligen är det Bokhore-Helena som var först med uttrycket, det var ju lite mera ledsamt för henne läser jag rätt ofta och det är fullt möjligt att hon slog an en sträng där som jag sen tyckte var min egen när jag långt senare läste & såg Twilight.
Eller så är det helt enkelt så att vi är många som kommer ihåg just de där heta, svärmiska, besatta känslorna som vi hade som tonåringar, där känslorna var så starka att själva förutsättningen för dem var att föremålet för kärleken befann sig på stort avstånd (i en bok, i en film, på andra sidan Atlanten) för annars skulle vi brinna upp eller ännu värre, konfronteras med verkligheten. Jag tror inte att mitt känsloliv är så väldigt mycket mer unikt än mitt språkbruk.
——————–
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Read Full Post »