Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 23 februari, 2009

Alice Hoffman – Indigo

indigoDet är inte bara latinamerikanerna som kan skriva magiskt realistiskt. En nordamerikan som kan är Alice Hoffman. Jag upptäckte henne på riktigt* 2006 då jag stod på en flygplats (i Köpenhamn? Strasbourg?) nånstans i Europa** och behövde nåt att läsa och det blev The Ice Queen. Wow! Jag blev så betagen att jag när jag kom hem tokbeställde en rad Alice Hoffman, vilket resulterade i att jag fick hem dels En möjlig framtid, dels The Probable Future. (Mycket begåvat.)
Nyss läste jag ut en tunn liten sak som egentligen är en ungdomsbok: Indigo. Martha Glimmers mamma är död, och en hemsk tant vill åt hennes far. Bästa vännerna heter Trevor och Eli och de har simhud mellan fingrarna och tårna. Deras adoptivföräldrar har alltid hållit dem undan från vatten, men pojkarna längtar efter oceanen. De tre barnen rymmer från sin intorkade lilla stad, men då bryter ett våldsamt regnoväder ut…
På 84 sidor lyckas Hoffman berätta så mycket: om vänskap och kärlek och längtan och lojalitet och rädsla.
Men jag gillar vuxenböckerna mest. The Probable Future är fantastisk.

* När jag kom hem hittade jag en Hoffman i bokhyllan: Flickorna Owens.
** Anledningen till att jag inte kommer ihåg vilket land jag var i är tyvärr inte att jag normalt har ett flashigt liv med massor av utlandsresor, men just den hösten hade jag faktiskt det.
—————————
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Read Full Post »

Spoilers följer, akta dig.
ellen-tigh

Det var ett lugnare Battlestar Galactica-avsnitt nu, inte så stora dramer. Rätt skönt faktiskt som omväxling.
Boomer (jodå hon är nummer åtta) räddar Ellen till Galactica, och det är mycket fokus på triangeldramat Ellen-Saul-Caprica Six. Det slutar sorgligt och illa.
Konstigast var att den genomsjälviske fullblodsegoisten Gaius Baltar ville dela med sig av maten. Kan människor förändras? Svårt att tro. Han blev sentimental över ett barn som heter Gaius – ”Efter sin far”, sa mamman. Baltar kände inte igen mamman, men jag sätter en slant på att det ändå är han själv som är pappan. (Med sånt har ju Baltar aldrig varit snål. )
Inga fler ledtrådar till vem Daniel är…
——————————
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Read Full Post »