Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 25 februari, 2009

Upptäckte en ny blogg och eftersom jag är en sån där som kommenterar förhållandevis ofta (hur många är vi i procent? 1? 2?) tänkte jag göra just det. Tyvärr var det en googleblogg som gör allt så fruktansvärt krångligt så det gick inte. Därför uppmanar jag er att läsa hos David Gottlieb och tänka er en kommentar där under som lyder:

”Som livsinstallation läser jag böcker” – I love it!

Read Full Post »

Men Åsa, Åsa, varför håller du på så här?

Har du verkligen tänkt igenom konsekvenserna av Ipred-lagen? Tror du att bara snälla författare ska få ut uppgifter om människor på nätet? Jag blir besviken på dig. Nästan så besviken att jag funderar på att följa Josh uppmaning Kultur i retur. Trots att jag alltså köpt tre av dina böcker och vunnit den fjärde.
Jag har svårt att tro att just författare hör till de som missar så mycket inkomster. Med fotografer är det en annan sak, dem tycker jag uppriktigt synd om och jag undviker att ta bilder som är upphovsrättsskyddade. Som den här killen, Micke Berg, skriver:
Mitt bildarkiv har inte sålt en bild av mig på två år. Därmemot kan jag se bilderna lite överallt på nätet. Det jag ser, uppskattar jag till ca 40 000 kr i förlorad inkomst om det sålts över arkivet. Faktum är att vi nog nu har kommit till den nya tiden. Vill man´vara fotograf får man vara ambitiös hobbyfotograf och sedan tjäna pengar på annat. Och det är en svår och ofta stressande sits.

Men framför allt är Ipred-lagen så mycket mer än en upphovsrättsstrid, den griper in i våra liv på ett helt nytt och skrämmande sätt. Det är större än pengar, mycket större.
———————-
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Read Full Post »