Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 31 augusti, 2015

dlaney

Jag satsade hårt i helgen och idag, med både pendlingsläsning och lunchläsning, och nu — äntligen! — är jag klar med Dhalgren.
Det var en upplevelse kan jag säga, på gott och ont. Jag ledsnade på gängkonversationerna mellan skorpionerna, och jag ogillade vissa av sexskildringarna, samtidigt som de antagligen är ett av uttrycken för samhällets upplösning, alltså att när man kan dö när som helst så blir könsdriften starkare. Eller så beror allt experimenterande mest på att boken skrevs på 1970-talet.
På slutet förstod (”förstod”) jag mer av Kids skrivande också, när Delany löser upp språket samtidigt som resten av tillvaron rämnar. Tidsfickorna som veckar sig, dagarna som försvinner.

Eftersom jag tagit flera veckor på mig att komma igenom den här så kommer jag att minnas Kid/the Kid/Kidd länge, hans ena sandal/stövel och hans andra bara fot, hans anteckningsbok han ständigt bär med sig och skriver dikter i, Lanya Colson och George och den mystiske Mr Calkins som ger ut Kids poesi och ställer till releasefest. Olyckan. Ja, det har hänt en del om än i långsamt tempo, korta utbrott av våldsamheter och massor av dialog. Vissa oerhört vackra stycken, språkligt sett.

Pust.

 

 

Read Full Post »