Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 2 december, 2014

rosterivindenDet var nära att jag klickade hem The Wind’s Twelve Quarters. Men jag kollade för säkerhets skull den digra Le Guin-samlingen, numera utspridd efter färg, och fann att sommarens utgallringsfynd Röster i vinden var samma bok. Phu! Där slapp jag göra bort mig igen.
I förordet berättar Ursula K Le Guin att det är många av hennes allra första noveller som hon samlat ihop här. Vissa hör ihop med romaner, och/eller hela de LeGuinska riket, de löst sammanhållna som kallas Hain-sviten. Förstanovellen känner jag igen direkt. Här berättas historien om den utfattiga drottningen som begär sig på jakt till underjorden för att hämta hem sin ätts oskattbara safirhalsband… det är bara det att när hon kommer hem har maken dött och dottern är nu vuxen, lika gammal som hon själv. Drottningen har gjort en rymdresa. Denna historia finns kort beskriven i Rocannons värld, som jag läste för några år sen och som tydligen var Le Guins första publicerade roman. Rocannon dyker upp som biperson i denna novell, och krävde sen sin egen bok, skriver författaren.

För alla älskare av Övärlden så finns det två noveller som berör den också.

Read Full Post »