Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 08 04 2011


Jag tror att det var Röksvamp som var min första Fay Weldon. Den var ruskigt spännande och jag blev helt uppslukad. och förälskad. Nu minns jag ingenting av den, mer än nån sorts känsla av att det var häxerier eller i alla fall något mystiskt som pågick.
Nästa blev Praxis. Från den minns jag hur Praxis säljer sex under det mer lättillgängliga namnet Patricia eller nåt sånt, och vid ett gruvligt tillfälle inser att hon legat med sin egen far. Och lite mer minns jag också.
Sen läste jag och älskade dem alla: En hon-djävuls liv och lustar, Presidentens son, Brev till Alice, Marjorie, Grace och jag, Shrapnel-akademien, På kvinnors nivå, Landets hjärta, Levnadsregler, Kärlekens lust och vånda, Rebecca West, Avbilder. De flesta köpte jag inbundna, vilket var en ganska stor uppoffring eftersom jag hade väldigt lite pengar.
Men sen tog det slut mellan Fay och mig. Jag minns inte riktigt varför. Kanske var jag mätt, kanske hade jag bara inte tid. Kanske blev det svårare att få tag i hennes böcker? Eller så blev de för lika, och lite för lättuggade. Och så var det ju den där grejen med att hon sålde sig till en juvelerarfirma, och skrev en hel bok med oblyg textreklam.
Sen för ett par, tre år sen fick jag syn på Fay Weldons självbiografi Auto da Fay i en boklåda i stan. Jag tänkte köpa den, men gjorde det inte, och sen var den borta. Skit också. Men nu finns den på svenska och jag ser verkligen fram emot att läsa den!
På bilden syns även en av Weldons allra bästa, Brev till Alice, som är en rad brev till en 18-åring som tycker det är töntigt och tråkigt att tvingas läsa Jane Austen. Breven förmedlar en sådan kärlek till litteraturen, det är ren njutning att läsa.
Och jag är också väldigt tacksam mot Fay Weldon för hennes bok om Rebecca West. Utan den hade jag kanske aldrig upptäckt West, och därmed gått miste om Världens bästa nästan självbiografi. (Som börjar med Källan flödar. Brukar finnas på antikvariat och sånt då och då.)
Nina Lekander gillade också Praxis och hoppas på en revival för Weldon.
——————————–
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Read Full Post »

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 912 andra följare